آغاز بهره برداری از مراتع باریجه در شهرستان تفرش

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 
 
به گزارش پایگاه خبری هدهد تفرش به نقل از خبرگزاری مهر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش گفت : عملیات بهره برداری از محصول باریجه از عرصه های مراتع شهرستان با توجه به دستورالعمل های ابلاغی در قالب انعقاد قرار داد با بهره برداران آغاز شده است.

محمود عسگری بیان کرد: پیش بینی می شود بهره برداری از این محصول با بر آورد تقریبی 800 کیلو گرم محصول استحصال شود.

وی ارزش این محصول را 68 میلیون و 500 هزار ریال دانست و تصریح کرد: باریجه در سطحی به مساحت 656 هکتار در قطعه یک طرح بهره برداری امجک تفرش در حال حاضر مورد بهره مالکانه (حقوق دولتی) قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان با مساحت 15 هزار و 149 هکتار از عرصه های مراتع قابلیت برداشت باریجه را دارا است افزود: در حال حاضر این بهره برداری زمینه اشتغال 480 روز نفر نیروی کار را فراهم کرده است.

عسگری اظهار داشت: که بدلیل استمرار خشکسالی چندین ساله امکان بهره برداری از آنها به طور همزمان میسر نبوده و با توجه به شرایط اقلیمی حاکم و میزان بارندگی سالیانه و رعایت اصول فنی بصورت متناوب مورد بهره برداری قرار می گیرد و پس از هر دوره بهره برداری بمدت 3 الی 5 سال محدوده قرق و مجوز بهره برداری بر روی آن صادر نخواهد شد تا گیاهان مولد نسبت به ترمیم و باز سازی و تجدید قوا اقدام کنند.

وی تصریح کرد:  کاربرد گیاه باریجه صنعتی و داروئی که خواص درماني آن شامل، ضد تشنج، دفع درد معده، مقوي معده، اثرات نيرو دهندگي، ترميم كننده زخم هاي سطحي است، برای خردکردن سنگ مثانه و کلیه این صمغ را با عسل مخلوط کرده میل شود و برای تسکین درد پهلو و کمر صمغ را در عرق گزنه حل نموده با روغن زیتون مخلوط نموده به صورت ضماد در محل درد می گذارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش گفت: مصارف صنعتي باريجه در تهيه نوعي چسب مخصوص (چسب الماس)، صنايع آرايشي بهداشتي است. که این گیاه از ذخایرصنعتی و دارویی کشور بوده که بواسطه مصارف داروئی و صنعتی ارزش فراوانی داشته و بخشی از آن نیز به سایر کشورها صادر می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 14:56 | نویسنده : میثم اله وردی |